0

6 pozitivních vlivů jógy na lidské tělo


Monča Šotlíková | 20.9.2018    

V minulém článku, „Proč cvičit jógu“, jsem již tak lehce nastínila obrovské benefity, které jóga přináší. Dneska bych se ráda podrobněji zaměřila na vliv jógy na naše tělo. A ještě víc ukázat, proč tu jógu opravdu cvičit  ;)

Praktikování jógy má dva aspekty – fyzické (asánová praxe) a duchovní (meditace, pranajáma…). Dnes bych se ráda zaměřila na vliv jógy na naše fyzické tělo.

Je spousta vědecky podložených studií, které dokazují pozitivní vlivy jógy na naše tělo. Velkou výhodou jógy je, že je vhodná pro každého bez omezení, praxe se dá zcela „ušít na míru“ takže praktikovat může opravdu každý. Účinků jógy je nesčetně moc, ale pokusím se vyzdvihnout ty nejvýznamnější.

1. Vliv na pohybový aparát

Jóga zvyšuje flexibilitu a sílu. Aby náš pohybový aparát správně fungoval, je třeba, aby naše tělo bylo dostatečně silné, ale taky flexibilní. Jóga protahuje a posiluje tělo komplexně, díky tomu postupně dosáhneme harmonii v těle a bude skvěle fungovat. Naše tělo má vlivem strachu, vzteku a stresu tendenci se stahovat. Svaly jsou pak ztuhlé a v jakési neustálé pohotovosti. Kdysi to mělo obrovský význam, kdy bylo tělo  připraveno kdykoliv utéct před nepřítelem a bojovat o život. V dnešní době (naštěstí) před predátorem utíkat nebudeme, ale naše zatuhle svaly způsobují problémy v celém pohybovém aparátu- bolesti kloubů, zad, špatné postavení těla, ale třeba také bolesti hlavy.

2. Vliv na kardiovaskulární systém

Pravidelné praktikování jógy zlepšuje cirkulaci krve, a díky tomu dochází ke zlepšení okysličení končetin a vnitřních orgánů, a snižování otoků dolních končetin. Snižuje se riziko vzniku krevních sraženin a tím také riziko infarktu a mrtvice. Pomocí některých asán dochází ke snižování krevního tlaku, některé pozice však mají tendenci krevní tlak zvyšovat, proto pokud trpíš na vysoký krevní tlak, je dobré na to lektora upozornit a některým pozicím se radši zpočátku vyhnout. Některé druhy jógy nebo pouze některé pozice zvyšují srdeční frekvenci, dostáváme se tak do aerobního pásma, což má opět pozitivní vliv pro celý náš kardiovaskulární systém.


Fotka od Stephen Sandian na Unsplash

3. Vliv na lymfatický a imunitní systém

Během praktikování dochází také ke zlepšení cirkulace lymfy, díky tomu dochází ke zlepšení imunity a detoxikace organismu.

4. Vliv na trávící systém

Cvičení jógy zlepšuje peristaltiku trávícího traktu, čímž se snižují problémy se zácpou, nadýmáním, zpomaleným trávením. Snižuje se riziko vzniku IBD (nespecifické střevní záněty – např. Crohnova choroba a ulcerozní kolitida) a zmírňuje jejich symptomy, snižuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. Pro některé bude také výhodou, že jóga snižuje chuť k jídlu, což se třeba při PMS nebo redukci váhy náramně hodí J  Pravidelné praktikování také pomáhá upravit hladinu krevního cukru a cholesterolu, tím že během cvičení jógy dochází ke snížení hladiny kortizolu a adrenalinu a zlepšuje citlivost na inzulín.



5. Vliv na hormonální systém

Jóga pomáhá udržet hormonální rovnováhu. Přímo na hormonální systém se zaměřuje hormonální jóga, ale i u praktikování jakéhokoliv jiného druhu jógy budeš tento účinek vnímat také. Obrovský vliv má při premenstruačním syndromu, přípravě na těhotenství, během těhotenství nebo při problémech s početím (u obou pohlaví), problémech s potencí či erekcí, cukrovce nebo poruchách štítné žlázy.

6. Vliv na nervový systém

Pomocí jógy lze nervový systém zklidňovat nebo stimulovat. Někteří jogíni umí dokonce vědomě zpomalit nebo zrychlit srdeční tep. Jóga pomáhá zklidňovat reakci nervového systému na stres (úzkost, pocení, bušení srdce, bolest hlavy aj.). Obrácené pozice v józe zvyšují okysličení v oblasti hlavy, díky čemuž dochází k zlepšení funkce mozku, paměti, odstranění bolestí hlavy, snížení rizika migrén aj.

Praktikováním jógy ovlivňujeme celé naše tělo. Je však důležité zvolit si styl jógy, který nám nejlépe vyhovuje.  Někdy sáhneme po dynamičtější praxi jako ashtanga, power jóga, jindy zase po pomalejších klidnějších lekcích jako například yin jóga. Důležité je vždy poslouchat své tělo. Když cítíš, že je pozice už pro dnešek příliš, vrať se o krok zpátky nebo se věnuj pouze pranajámě či meditaci… Na jógu máme celý život. Žijeme ve zrychlené době a všichni chceme všechno nejlépe hned, a vypadat v pozici jako na fotce nejlépe při prvním pokusu a pokud to nejde, rychle věci vzdáváme. Ale v józe je třeba hodně píle a disciplíny, a malými krůčky se dostávat k cíli. Jóga není o finální pozici, ale o cestě k ní. Proto dlouhý nádech, výdech a užívejte si to, kde se zrovna nacházíte, protože jste právě přesně tam, kde máte být.

Namaste <3

 

Buďme přátelé
Partneři
Buddyho newsletter
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů
Řazení
Filtrovat
Zobrazit výsledky
Zavolat
+420 730 518 352