0
CZ
Vyber si jazyk
CZ
SK
Prodejny
Přihlášení
Hledání
0 Nakrm mě

Košík je prázdný

Nepřihodíme něco?

Nejnavštěvovanější kategorie zboží

Co se stane, pokud se rozhodneš vyřadit cukr?

12. 03. 2024
Cukr se stal běžnou součástí našeho jídelníčku, i když pro naše zdraví není žádným přínosem, spíše naopak. Nadměrná konzumace cukru může vést k obezitě, cukrovce 2. typu, srdečním chorobám a dalším zdravotním problémům. Ale když přestaneš konzumovat především rafinovaný bílý cukr, tvé tělo ti za to poděkuje!

První dny bez cukru jsou výzva

Když výrazně snížíš denní příjem cukru, můžeš se setkat s abstinenčními příznaky, jako jsou únava, bolesti hlavy a podrážděnost. Tvoje chuťové pohárky si budou muset zvyknout na menší množství cukru a sladké potraviny se ti najednou můžou zdát méně přitažlivé. To je ale dobrá zpráva! Postupně se ti zlepší chuťové vnímání a budeš si více užívat přirozenou sladkost ovoce a zeleniny. Zároveň se sníží tvoje touha po nezdravých potravinách a budeš se cítit plný energie a lépe naladěn.
Kromě snížení rizika chronických onemocnění a zlepšení zdraví zubů a pleti může vyřazení cukru ze stravy přinést i další benefity
  • Zhubneš a udržíš si zdravou váhu. Cukr je kalorický a jeho nadměrná konzumace může vést k nárůstu váhy. Odstranění cukru ze stravy ti pomůže zhubnout a udržet si zdravou váhu.
  • Budeš mít lepší náladu a zbavíš se úzkosti a deprese. Cukr ovlivňuje hladinu neurotransmiterů v mozku, které regulují náladu.
  • Zvýší se ti libido a sexuální funkce. Cukr může mít negativní dopad na libido a sexuální funkce. Omezení cukrů může tyto funkce zlepšit.
  • Zlepší se ti kvalita spánku. Cukr může narušovat spánkové vzorce. Vyřazení cukru ze stravy může zlepšit kvalitu a délku spánku.
  • Zvýší se ti energetické hladiny. Cukr dodává tělu rychlou energii, ale tato energie je krátkodobá. Omezení bílého cukru a konzumace komplexních sacharidů ti pomůže udržet stabilní energetickou hladinu po delší dobu.
Dlouhodobé benefity se obvykle dostaví po několika týdnech až měsících abstinence od cukru. Nehledej způsoby, jak snížit cukr v krvi co nejrychleji, důležitá je vytrvalost a trpělivost.

Když se projeví abstinenční příznaky

Abstinenční příznaky můžeš pocítit během prvních několika dní až týdnů po vyřazení cukru ze stravy. Jejich intenzita a délka trvání se liší u každého člověka. Mezi nejčastější příznaky patří:
  • Únava - nedostatek cukru může vést k únavě a vyčerpání, protože cukr je pro mozek a svaly rychlým zdrojem energie.
  • Bolesti hlavy - cukr ovlivňuje hladinu glukózy v krvi. Ta může kolísat právě po jeho vysazení a způsobuje i bolesti hlavy.
  • Podrážděnost - cukr ovlivňuje i náladu a emoce. Jeho absence může vést k podrážděnosti, úzkosti a depresi.
  • Chutě na sladké - jedním z prvních příznaků může být chuť na sladké, protože tělo si stále vyžaduje rychlou dávku energie.
  • Zhoršená koncentrace - cukr hraje důležitou roli v mozkové činnosti. Jeho nedostatek může vést k zhoršení koncentrace a paměti.

Jak se poprat s abstinenčními příznaky?

  • Pij dostatek vody - dehydratace může zhoršovat abstinenční příznaky. Doporučuje se vypít 2-3 litry vody denně.
  • Dopřej si dostatek spánku - spánek pomáhá tělu regenerovat a lépe se vypořádat s abstinenčními příznaky. Snaž se spát 7-8 hodin denně.
  • Jez pravidelně a zdravě - pravidelná strava s dostatkem bílkovin a vlákniny pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi a zmírnit chutě na sladké.
  • Vyhýbej se stresu - stres může zhoršovat abstinenční příznaky. Hladina cukru v krvi při stresu kolísá a je potřeba ji ustálit. Najdi si způsoby, jak se zbavit stresu různými způsoby, jako jsou dechová cvičení, meditace nebo trávení času v přírodě.
  • V případě potřeby si dopřej zdravé sladidlo - existují zdravá sladidla, jako je stévie nebo erythritol, která neobsahují cukr a kalorie. Mohou ti pomoct uspokojit chutě na sladké bez negativních dopadů na zdraví.

Jak se zbavit závislosti na cukru?

  • Čti etikety. Ne každý cukr se schovává pod názvem „cukr“. Nauč se rozpoznávat skryté cukry, které se běžně vyskytují v potravinách pod názvy jako glukóza, fruktóza, sacharóza, dextróza, maltóza a další. Sleduj denní příjem cukru – snaž se zůstat pod 30 gramy přidaných cukrů pro muže a 25 gramy pro ženy na den. Hledej potraviny s nízkým obsahem cukru.
  • Voda je základ. Sladké limonády a džusy vyměň za vodu. Můžeš do ní přidat citron, okurku, mátu nebo jiné ovoce a bylinky pro ochucení. Pij neslazený čaj a kávu. Normální hladina cukru v krvi je ovlivňována množstvím tekutin, které dodáváš tělu.
  • Ovoce s rozmyslem. Ne všechno ovoce je sladké jako bonbón. Vybírej si druhy s nízkým obsahem cukru, jako jsou bobule (jahody, maliny, borůvky), jablka, hrušky, pomeranče a grapefruity. Ovoce s nízkým obsahem cukru má obvykle více vlákniny a vitamínů. Ovoce si dopřávej jako svačinu nebo dezert.
  • Pečení bez cukru. I bez cukru si můžeš dopřát chutné dezerty. Experimentuj s alternativními sladidly, jako je stévie, erythritol nebo v omezené míře i med. Používej celozrnnou mouku a zdravé tuky (kokosový olej, olivový olej). Na internetu najdeš spoustu receptů na dezerty bez cukru, které jsou chutné a zároveň zdravé
  • Vyhýbej se polotovarům - Zpracované potraviny jsou plné skrytého cukru. Raději si uvař doma z čerstvých surovin. Tak budeš mít kontrolu nad tím, co do svého těla dáváš. 

A co ještě můžeš udělat?

  • Připravuj si vlastní svačiny a obědy. Tak budeš mít kontrolu nad tím, co do svého těla dáváš.
  • Jez pravidelně a zdravě. To ti pomůže vyhnout se chuti na sladké.
  • Dopřej si dostatek pohybu. Fyzická aktivita pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a snižuje chutě na sladké. Pokud patříš mezi začátečníky, vyzkoušetj indiánský běh nebo si zacvič jógu, pokud sportuješ pravidelně a některé svaly už se ti rýsují vyzkoušej Hiit nebo Crossfit, který ti dá pořádně zabrat.
  • Neboj se experimentovat a zkoušet nové recepty. Existuje mnoho chutných a zdravých jídel bez cukru.
Zvládneš to! Vyřazení cukru může být náročné, ale tvůj organismus ti za to poděkuje. Buď trpělivý a najdi si zdravé alternativy, které uspokojí tvé tělo a chutě. Pro začátek zkus třeba jen snížit množství cukru a postupně ho stále víc omezovat. Každý pozitivní krok se počítá!
Jak omezit nebo úplně vyřadit curk už teď víš a s výběrem sportovního oblečení a obuti ti taky rádi v D-sportu pomůžeme.

Buddyho newsletter

Dobré věci se dějí lidem, kteří se přihlásí k našemu newsletteru.

Přihlášením potvrzuješ, že jsi se seznámil/a se Zásadami zpracování osobních údajů.

dotazy@d-sport.cz Odpovídáme do hodiny v pracovní dny
Partneři:
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky společnosti Google.
Řazení
Filtrovat