0

Jak začít běhat...HNED!

27. 05. 2018

Našim zákazníkům rádi posíláme dotazníky. Je to totiž jeden ze způsobů, jak z vás dostat, co vás opravdu zajímá. V jednom takovém jsme se ptali, jaké problémy se sportem řešíte. A jednou z nejčastejších odpovědí bylo: Nemůžu se do sportu namotivovat. Jo, není to nic objevného, ale upřímně - kdo s motivací neměl nikdy problém? Přihlaste se, hned...Cože?...Nikdo?...No, žádné ruce nevidím, takže se do toho prostě pustím. 

Elementární pravidlo

Úplně nejjednodušeji se dá začít takhle:

1. Obleč se do sportovního

2. Vyjdi z domu

3. Střídej levou a pravou nohu

4. Střídej je trochu rychleji, než u chození

A to je celé! Běháš. Done. Konec článku...Ne, teď vážně, chtěl jsem tím jenom říct, že běhání je geniální v tom, jak je vlastně jednoduché. Není to žádná věda, nepotřebuješ na to přečíst 6 knih ani studovat anatomii svalstva. Pár tipů se ale hodí a právě bezhlavé spontánní běhání může být dost demotivující. Takže odteď už jenom praktické tipy, slibuju!

Každý běh si naplánuj

Může se to zdát jako nedůležité a hlavně to není moc zábavné, ale neběhej nikdy jen tak, pokud začínáš. Ty nejhorší běhy pro mě byly, když jsem prostě běhal jako splašená laň po parku, dokud jsem nepadl. Cítil jsem se hrozně fyzicky i psychicky, připadalo mi, že jsem nic nedokázal a byl jsem zralý na sanitku.

Mnohem lepší je si přesně stanovit, jak dlouho nebo jak daleko budeš běhat. Nestane se ti pak (s mnohem větší pravděpodobností), že se během uvaříš, nebo že to naopak vzdáš. Jak jsem psal v jednom minulém článku - plány fungují jako skvělé motivátory. Nevysvětlím ti proč, ale prostě to tak je. Využij toho.

Tady jsou nějaké příklady běhů, které dělám:

a) 3 x 10 minut s 5 minutovými přestávkami v chůzi

b) 6 x 5 minut s 2 minutovými přestávkami v chůzi

c) 30 x 1 minuta běhu střídaná s 1 minutou chůze

d) kontinuální 30 minutový běh

Neříkám, že tohle jsou nějaké standardizované tréninky. Pro mě jsou ale vhodné a cítím se po nich dobře. Řídím se navíc pravidlem, že čím kratší běžecký interval, tím rychlejší tempo a tepovka.

Plánuj na týden dopředu

Je mnohem lepší hledět dále než jenom na den dopředu, a to nemluvím jenom o běhu. Pokud totiž plánuješ jenom na den dopředu, tak spíše hasíš ty nejkritičtější věci, které máš na stole. A pokud to tak děláš každý den, tak je tvůj život v podstatě složen jen z krizových scénářů.

Dost to navazuje na předchozí tip - plánování, plánování, plánování. Důležité je to hlavně proto, že si tím na běh vyčleníš čas a okolo toho si poskládáš jiné povinnosti. Kolikrát se ti stalo, že sis řekl/a "tento týden půjdu 3x běhat", nenapsal/a sis to a ve čtvrtek večer měl/a na kontě 0 běhů s tím, že před sebou máš přece ještě 3 dny na 3 běhy? Mně často.

Stanov si cíle

Takže už máš naplánovaný celý týden. Víš, kdy budeš běhat, a víš, co budeš běhat. Víš ale, kolik toho vlastně uběhneš? Seznam tréninků výše je fajn praktický návod, ale není to něco, za čím se poženeš celé měsíce nebo i roky. Jsou to abstraktní věci, které ti moc neřeknou. Ty potřebuješ tvrdá čísla. Takže vzdálenost a čas.

Pro ukázku - můj první týden běhání jsem si stanovil, že chci uběhnout alespoň 15 kilometrů a 1,5 hodiny týdně. Takto na papíře to vypadalo celkem děsivě. Patnáct kilometrů? To je vzdálenost Klimkovic od Ostravy (to jakože mi to přijde autem daleko, pozn. pro těch 99 % lidí, kteří mezi Ostravou a Klimkovicemi nejezdí). Pak jsem zjistil, že to zvládnu celkem v pohodě během 2-3 běhů. No a když to zvládneš? Tak máš přece hned co překonávat další týden!

Kup si něco na sebe

Jasně, prodáváme tenisky, tak abych si tady neudělal promo, že? Vysvětlím proč to u mě ale fungovalo. Když jsem si koupil nové boty na běhání, tak jsem je přece nemohl nechat zaprášené v botníku. Něco jsem do nich už nainvestoval, tak je musím využít. To je motivátor číslo 1 - peníze, které nechceš, aby přišly vniveč. 

Motivátor číslo 2 je ten pocit, když si koupíš něco nového, specializovaného přesně na jednu věc. Běžecké boty jsou udělané tak, aby ti trénink co nejvíce ulehčily. Já byl z fotbalu zvyklý běhat v sálovkách, které prakticky nemají žádnou mezipodešev a přechod do běžeckých byl jako nastoupit do Porsche. Připadal jsem si i jako větší profík, vypadal jsem více jako běžec a jediné, co jsem teď musel udělat, už bylo jenom běžet.

Doufám, že ti článek pomůže se rozhýbat a přidat se mezi komunitu miliónů běžců po celém světe. Stojí to za to.

Nick

Mám na starosti e-shop, objednávky zboží a sem tam napíšu nějaký článek. Napsat mi můžeš na nick@d-sport.cz

Buďme přátelé
Partneři
Buddyho newsletter
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů
Řazení
Filtrovat
Používáme cookies, aby byl tvůj zážitek co nejvíce boží. OK