0

Nejzdravější pohyb je chůze a běh

23. 03. 2022
Pokud se chceš věnovat fyzickým aktivitám a nevíš, jak začít, nemusí to být nijak složité. Chůze a běh jsou totiž nejpřirozenějšími pohyby, takže je lze označit i za nejzdravější.

CHŮZE JAKO NEJPŘIROZENĚJŠÍ POHYB

Chůze je samozřejmě vůbec ten nejpřirozenější pohyb. První předchůdci člověka (archaičtí hominini) se „postavili na zadní“ před 4 až 7 miliony lety a od té doby se pohybujeme po dvou, tzv. bipedií. Tím se lišíme od většiny ostatních živočichů, a to včetně primátů. Naši nejbližší příbuzní se dovedou také pohybovat po dvou končetinách, nicméně většinu času se přemisťují tzv. kvadrupedií, tedy po čtyřech. Ať už byl evoluční důvod této změny jakýkoli, pravidelná chůze představuje perfektní začátek pro zdravější životní styl.
Chceš-li žít zdravě, měl by ses stát poutníkem. Chůze totiž prospívá nejen fyzické kondici, ale také svalům a srdci. Pokud tě navíc sužují přebytečné kilogramy, díky pravidelnému chození můžeš i zhubnout. Zpočátku přitom postačí, vyrazíš-li pravidelně na cestu intenzivní chůzí po dobu 40 až 60 minut.

Za jak dlouho uvidíš výsledky? Ačkoli to je pochopitelně individuální, příznivý efekt této změny se může projevit už za tři měsíce. Za čtvrt roku tedy budeš v mnohem lepší formě.

PRVNÍ LOVCI A PRVNÍ BĚŽCI

Také běh je přirozený a zdravý pohyb. Už paleolitičtí lovci totiž lovili zvěř za pomoci své kondice a rychlých nohou. Této technice se říká vytrvalostní lov a spočívá v tom, že lovec využívá běhu a stopování k tomu, aby svou kořist uštval. To je dosti zásadní rozdíl od situace, kdy si moderní člověk zajede autem do nějakého řetězce rychlého občerstvení. Není divu, že lidstvo tloustne, protože s touto eventualitou metabolismus Homo sapiens původně tak nějak nepočítal.
I běh prospívá kondici, srdci a svalům a jedná se o přirozenou cestu, jak shodit nějaké to kilo navíc. Ovšem pozor! Tělo člověka s nadváhou není zvyklé na pravidelnou fyzickou aktivitu. To v kombinaci se skutečností, že člověk váží více, než by měl, může mít při běhu velmi negativní vliv na klouby dolních končetin, které budou pod velkým tlakem. Pokud tě tedy sužují přebytečné kilogramy, určitě je vhodné zahájit nejprve pravidelnou chůzí, a tu postupem času zrychlovat.

NĚKOLIK TIPŮ PRO SPRÁVNOU CHŮZI A BĚH:

Ačkoli jsou chůze a běh nejpřirozenějším a nejzdravějším pohybem, při těchto aktivitách bys měl dodržovat několik pravidel. Na ty se nyní zaměříme, a navíc pro tebe máme i několik doporučení, která ti mohou v začátcích pomoci.
  • Na chůzi si pořiď kvalitní tenisky, není nic horšího než se odradit puchýři na nohou. Nebo vyzkoušej chůzi na boso.
  • Pokud si fyzické aktivity bez bot neumíš představit, pořiď si na běh speciální běžecké boty. Při běhu mohou eliminovat nárazy a nerovnosti.
  • Říká se, že běh je kontrolovaný pád. Těžiště těla při této činnosti tedy spočívá na přední části hrudníku.
  • Při rychlé chůzi a běhu je vhodné dýchat hluboko do břišní dutiny, kde se okysličí mnohem více krve. Následovat by měl hluboký výdech. Hrudní a mělké dýchání tedy není správné.
  • Běhání přes špičku je šetrnější pro klouby. Navíc může být rychlejší, na druhou stranu více namáhá achilovky. Pata je ideální pro pomalý běh.
  • Chceš-li mít přehled o dosažných výsledcích, pořiď si fitness náramek. K dispozici navíc máš i různé aplikace pro smartphony.
  • Pokud tě chůze či běh nějakým způsobem bolí, ať už se jedná o klouby či páteř, měl bys navštívit fyzioterapeuta. Přemáhat bolest v delším časovém horizontu nedoporučujeme.

CHODIT A BĚHAT MŮŽEŠ I DOMA

Pohybu na čerstvém vzduchu v přírodě se sice nic nevyrovná, na druhou stranu na to, vydat se ven, není vždy čas a fyzické aktivity, ve znečištěném prostředí měst, nemusí být právě ideální. Máš ale ještě další možnost, totiž pořídit si běžecký pás. Ten umožňuje provozování běhu a chůze doma, tedy i nezávisle na počasí. Běžecký pás pracuje obvykle s rychlostmi od 0 do 20 km/h, ale jednotlivé produkty se mohou lišit i maximálním náklonem, nosností nebo počtem užitečných funkcí.

DALŠÍ PŘIROZENÉ AKTIVITY

Přirozeně se můžeš věnovat nejen kardiovaskulárním cvičením, jako je chůze a běh, ale také nabíráním svalů. Navíc není nutné vyrážet do posilovny či do „fitka“. Existuje totiž kalistenika, což je posilování za pomoci váhy vlastního těla, a to přirozenými pohyby. Jedná se vlastně o shyby, kliky, dřepy, sklapovačky a další cviky. Posilování zad nebo cvičení na břicho zvládneš i v pohodní domova. Ačkoli se může zdát, že jde o podřadné cvičení, ve skutečnosti existuje mnoho technik, jak tyto pohyby pilovat. Svaly při nich navíc mohou pracovat synergicky, takže budou pracovat dohromady, což ti zajistí větší funkční sílu.

Buddyho newsletter

Dobré věci se dějí lidem, kteří se přihlásí k našemu newsletteru.

Přihlášením souhlasíš se zpracováním osobních údajů.

Řazení
Filtrovat