0

Pitný režim a dehydratace

03. 11. 2021
Dehydratace má vliv na pleť i hubnutí. Co dokáže správně nastavený pitný režim? Nejen květiny je potřeba zalévat vodou, aby byly krásné a vitální. Voda je životodárnou tekutinou – a proto je ideální čas zamyslet se nad svým pitným režimem. Piješ dostatečně? A to nejdůležitější: piješ vlastně správně? Víme, jak rozpoznat dehydrataci – a hlavně to, jak se jí jednou provždy (v ideálním případě) vyhnout. Co bys měl pít během dne a jak voda ovlivňuje tvoji náladu či vzhled?
Dospělý člověk je tvořen vodou z neuvěřitelných 60 procent. Obsah vody v těle je důkazem, že na hydrataci organismu záleží. Proč je zdravé pití tak důležité? Protože jakmile dojde k dehydrataci, která může mít různé příčiny, dojde k nerovnováze v lidském těle. Nerovnováha pak způsobuje spoustu nepříjemných příznaků – vnějších i vnitřních. Jak tedy na správný pitný režim? Tady je hned 5 tipů, jak zatočit s dehydratací.

Pij i bez pocitu žízně

Piješ až tehdy, když máš žízeň? Tak to je jedna z častých chyb, která stojí za tím, proč jsou lidé tolik dehydrovaní. Dlouhodobá dehydratace navíc není záležitostí jen dospělých, stále častější je také dehydratace u dětí – a proto je nejlepší možností jít dětem příkladem a dodržovat poctivý a kvalitní pitný režim. Pitný režim dětí můžeš konzultovat také v jejich školských zařízení a zájmových kroužcích. Riskuješ sice, že se tam na tebe budou dívat jako na blázna, ale lepší, než mít Pepíka dehydrovaného jako rozinku.
Jak tedy pít, ačkoli zrovna nemáš žízeň, aby ses necítil dehydrovaný? Klíčem k úspěchu je pravidelnost. Nemusíš naráz vypít litry vody, v nejlepším případě pij po doušcích během celého dne. Větší množství vody vypij po ránu, abys osvěžil organismus po noci. Naopak před spaním se nesnaž dohnat celý den "sušení". V noci se pak budeš akorát budit a nekvalitní spánek je v tomto případě horší, než chvilková noční dehydratace. Sklenicí vody doplň tekutiny také po každé kávě či černém čaji (a samozřejmě po alkoholu). Extrémně důležité je vypít sklenici vody ráno ještě před první kávou. A jak dodržet pitný režim na pracovišti či na cestách? Vždy u sebe měj láhev s vodou. Nejlíp přilepenou páskou přímo k paži, to je jistota.
TIP: Chytré láhve jsou ideálními společníky pro dosažení vitálního a hydratovaného těla. Jak nastolit rovnováhu snadno a rychle? Smart láhve prostřednictvím aplikace v telefonu a světelných či zvukových signálů upozorňují, že je čas se napít. Díky pravidelnému doplnění tekutin zůstaneš nejen hydratovaný, ale i svěží a plní energie. Jde o skvělou možnost, jak dodržovat pitný režim doma, na cestách i v práci. Navíc s přehledem, kolik toho průměrně vypiješ.
POZOR: Máš naopak najednou velký pocit žízně? Velká a nečekaná žízeň může patřit mezi příznaky několika onemocnění. Jestliže si nejsi vědom, že bys pil málo, raději kontaktuj svého lékaře.

Vypočítej si denní příjem vody

Tápeš, kolik vody vypít, když každý udává zcela jiné číslo? Existuje jednoduchý výpočet denního příjmu tekutin. Urči si množství podle své tělesné hmotnosti: na každých 15 kilogramů váhy je potřeba vypít alespoň 0,5 litru tekutin. Pokud tedy vážíš například 60 kilogramů, měl bys denně doplnit 2 litry tekutin. Otázkou však u mnohých zůstává, co pít. Zapomeň na kávu, černý a zelený čaj, džusy a slazené limonády či mléko. Raději popíjej čistou kohoutkovou či kojeneckou vodu (pokud piješ kohoutkovou vodu v Brně, tak si ještě přefiltruj přes filtrační konvici, ten chlór se nedá pít - pozn. Nicka), tekutiny můžeš doplnit také minerální vodou (neslazenou) nebo ředěnými ovocnými a zeleninovými šťávami. Dáváš si čas od času kávu či sklenku vína? Nezapomeň vždy připojit sklenici vody, protože kofein na hydrataci ubírá. Dobrá zpráva na závěr? Také polévka, ač je součástí jídla, patří do tvého denního plánu. Špatná zpráva na závěr? Gintonic není polívka.
Výpočet denního příjmu tekutin
S jednoduchou kalkulačkou pitného režimu zjistíš, jaké je doporučené množství vody, které bys měl denně vypít.
1. Svou tělesnou váhu vyděl 15 = vznikne základní výpočet.
2. Základní výpočet (výsledek) vynásob 0,5 = zjistíš počet litrů, který bys měl denně vypít.

Zamysli se nad tím, jak se cítíš

Ještě, než se nadšeně pustíš do hydratace organismu, můžeš popřemýšlet nad tím, jak jsi se cítil doposud. Pokud jsi často unavený, trápí tě suchá a vrásčitá či mdlá pokožka, suché vlasy, malátnost, tmavší moč a stolice a případně i bolest hlavy, možná jsi jen dehydrovaný – všechno to jsou totiž projevy mírné dehydratace. Ta ale při dlouhodobé ignoraci může přejít až v tu závažnou. Ostatně člověk bez vody přežije maximálně 3 dny. Pokud teda nepije vlastní moč, kterou si načůral do hada - zdravíme Beara Gryllse
Jak se projevuje těžší dehydratace a stálý nedostatek tekutin? Máš sucho v ústech? Příčinou suchých rtů a jazyku může být nedostatečný pitný režim. Dalšími příznaky jsou zmatenost, slabost, nízký krevní tlak a v nejhorším případě nevolnost až bezvědomí či upadnutí do šoku. Napadlo tě, že některé ze zmíněných příznaků dobře znáš? Výborně – teď víš, kde začít. Začni s pitným režimem a zdravými návyky.
Víš, že... čím světlejší je tvoje stolice, tím více jsi hydratovaný? Jde o jednoduchý ukazatel toho, jak dodržuješ pitný režim. Tak se nezapomeň příště podívat (víme, že to stejně děláš).

V jakých situacích je vhodné zvýšit hydrataci?

Jakmile naskočíš do vlaku jménem správná hydratace, budeš se cítit lépe a lépe. Nejenže začneš vnímat své tělo a jeho potřeby, poznáš i to, kdy je potřeba tekutiny doplnit. Na začátku to ale tak jednoduché není – proto je dobré řídit se danými pravidly. Kdy přidat tekutiny navíc? Zejména v horkých letních dnech, při pobytu v horkém prostředí, v sauně a samozřejmě po sportu. Dehydratace pak provází také některá nepříjemná onemocnění – ztráta vody je častá u zvracení, průjmů a horeček. Při nich je dobré po doušcích podávat tekutiny nebo použít rehydratační roztok, který doplní ztracené minerální látky. Koupíš jej v lékárně – rozhodně by měl být součástí tvojí domácí lékárničky.
POZOR: Pokud užíváš některé léky, jako jsou například diuretika, dochází k častějšímu vylučování a je dobré doplňovat tekutiny pravidelně. Čti vždy příbalové letáky a neboj se poradit s lékárníkem.

Neztrácej motivaci. Pomáhá nejen pozitivní, ale i negativní

Motivace je tím, co lidský mozek miluje. Chceš, aby spolupracoval a pomohl ti s hydratací? S dodržováním pitného režimu ti to půjde snadno, pokud se odměníš. Můžeš si třeba pro začátek udělat radost: a pořídit zmíněnou chytrou láhev, ze které budeš pravidelně pít – a která tě jemně upozorní, kdy je ten správný čas napít se. Pomáhá ale i negativní motivace – stačí si uvědomit, že máš jen jedno jediné zdraví. Dehydratace má vliv na vznik některých nepříjemných zdravotních komplikací. Jsou jimi zácpa, otoky končetin, bolesti hlavy, záněty slepého střeva nebo až poruchy ledvin, záněty močových cest a růst bradavek z čela. To poslední jsme si možná vymysleli, ale chceš to zbytečně riskovat? Přitom stačí pít. A pít. A zase pít.
Opakem dehydratace je hyperhydratace neboli převodnění. K hyperhydrataci dochází při selhání ledvin či srdce a při nadměrném zadržování tekutin v těle. Projevuje se nevolností, bolestmi hlavy, otoky a zvýšením krevního tlaku. V těchto případech je důležité kontaktovat lékaře.

Benefity dodržování pitného režimu

Pitný režim není jen něco, co je důležité dodržovat pro celkové zdraví. Ovlivňuje mnohem více oblastí, mezi které patří i energie, psychika a vzhled člověka. Těžko ti zkrášlí pokožku sebelepší hydratační krém či sérum, pokud zanedbáš hydrataci zevnitř. To platí nejen pro pokožku, ale i pro vlasy.
Když zapomeneš přes den pít a večer to chceš dohnat krémem. Ahoj, Marku.
Voda má neskutečný vliv na náš organismus a pitný režim se rychle projeví právě na celkovém vzezření člověka. Dodržování stanoveného množství příjmu tekutin je nezbytné i tehdy, snažíš-li se zhubnout. Prostě a jednoduše: s pitným režimem je to podobné jako při zalévání tvých oblíbených pokojových rostlin. Když jim nastavíš zálivku, kterou potřebují, a dopřeješ jim pravidelnost a péči, prospívají a potěší tě svou krásou. Úplně stejně je tomu v případě člověka. Pro celkovou rovnováhu a zdraví těla, psychiky a vzhledu... je pitný režim tím nejjednodušším a nejdůležitějším, co pro sebe můžeš udělat. Tak kdy začneš a potěšíš se svou krásou?
Dehydratace není sranda a může skončit až kolapsem organismu. Proto se uč pitnému režimu spolu s dětmi a jdi jim příkladem. Bilance tekutin v lidském těle má nezanedbatelný vliv na tvoje zdraví.

 

Buddyho newsletter

Dobré věci se dějí lidem, kteří se přihlásí k našemu newsletteru.

Přihlášením souhlasíš se zpracováním osobních údajů.

Řazení
Filtrovat
Používáme cookies, aby byl tvůj zážitek co nejvíce boží. OK