0
CZ
Vyber si jazyk
CZ
SK
Prodejny
Přihlášení
Hledání
0 Nakrm mě

Košík je prázdný

Nepřihodíme něco?

Nejnavštěvovanější kategorie zboží

Únava a vyčerpání - jak s nimi bojovat?

15. 12. 2023
Únava je běžným a přirozeným jevem, který postihuje mnoho lidí v různých životních situacích. I když je obvykle spojena s nedostatkem spánku, existuje mnoho dalších faktorů, které mohou způsobit, že se budeš cítit vyčerpaný a bez energie. Podívej se s námi na různé aspekty únavy, od běžného denního vyčerpání organismu po případy permanentní únavy a jejího spojení s nemocemi, jako je například únavový syndrom.

Co je to únava?

Únava je subjektivní pocit fyzického nebo duševního vyčerpání, Toto vyčerpání může být dočasné nebo trvalé. Je často spojováno s dalšími potížemi, jako je nedostatek energie, ospalost, vnitřní horkost a únava, bolest hlavy, ztráta motivace a schopnosti plnohodnotně fungovat. Může se také stát, že pocítíš sníženou schopnost soustředit se, budeš podrážděný nebo budeš mít nízkou odolnost vůči stresu.

Koho postihuje únava?

Únava může postihnout každého, bez ohledu na věk, pohlaví nebo životní styl. Někteří lidé jsou však náchylnější k únavě než jiní. To může být způsobeno genetickými faktory, životním stylem, pracovními podmínkami nebo zdravotními problémy. Většina postižených časem najde způsob, jak bojovat s únavou. Pokud máš pocit, že tě trápí chronická únava a celkové vyčerpání organismu, je na místě návštěva lékaře. Extrémní únava může být také důsledkem onemocnění covidem 19.

Základní příčiny únavy

Trápí tě častá únava? Pak se zabývej příčinami a najdi vhodné způsoby, jak se zbavit únavy tak, aby ses znovu cítil v kondici a plný energie. A jaké jsou nejčastější příčiny malého či velkého selhání organismu?
  • Nedostatek spánku - Jednou z obvyklých příčin únavy je nedostatek spánku. Moderní životní styl často narušuje spánkový režim. Následkem je pak permanentní únava.
  • Stres a úzkost - Psychický stres a úzkost mohou vést k nadměrnému vyčerpání. Trvalý stres a vysoké nároky v osobním i pracovním životě obvykle způsobují psychické vyčerpání.
  • Nedostatek fyzické aktivity - Nedostatek pohybu může být příčinou toho, že se svaly a orgány nedostatečně zásobují kyslíkem a živinami, což vede k únavě. Pokud se pak budeš věnovat fyzicky namáhavé činnosti, může být důsledkem právě nadměrná únava.
  • Nesprávná strava - Nevyvážená strava, nedostatek živin nebo dehydratace mohou ovlivnit míru energie a vyvolat pocit únavy.
  • Důsledky únavy - Únava a vyčerpání naruší nejen tvůj běžný život, ale mohou ti poškodit i celkové zdraví. Chronická únava bývá spojena s problémy imunitního systému, srdce a dokonce i duševního zdraví.
Jak poznáš, že jde o vyčerpání organismu? Projevy jsou pestré, kromě potíží se spánkem také zvýšená teplota, třes celého těla, trvalá únava, bolest kloubu, podráždění, zažívací potíže, napětí svalů, bušení srdce, potíže se zapamatováním, roztržitost a jiné.

Co dělat proti únavě?

Co pomáhá na únavu? Rady mohou být značně individuální, podívejme se na některé obecně platné.
  • Dostatek spánku - Co proti únavě můžeš ještě udělat? Zajištění dostatečného a kvalitního spánku je základním krokem jak na únavu. Důležité je i vhodné prostředí, ve kterém proběhnou v dostatečné míře všechny potřebné fáze spánku.
  • Stravovací návyky - Pravidelná a vyvážená strava pomáhá udržovat optimální hladinu energie a pomáhá bojovat proti únavě. Důležitá je pestrost stravy a dostatek vitamínů a minerálů. Co konkrétně ti pomůže proti únavě a ospalosti? Dostatek bílkovin, vitamíny skupiny B, zinek a hořčík.
  • Přiměřené dávky pohybu - Pravidelný pohyb zlepšuje krevní oběh a dodává energii. I krátká procházka může udělat zázraky. Vyraz do přírody, kochej se krásou a užívej si pohodu. K té přispěje vhodné sportovní oblečení a zvláště pohodlné vycházkové boty. Zdatnější jedinci i začátečníci mohou zkusit odstranit psychickou únavu také během. Nezapomínej však, že pro každý sport budeš potřebovat odpovídající oblečení a někdy i speciální obuv.
  • Zvládání stresu - Techniky relaxace, meditace a cvičení mohou snížit úroveň stresu a úzkosti. Díky přiměřené sportovní zátěži získá tělo nazpět původní kondici a současně si vyčistíš hlavu. Relaxaci, meditaci i cvičení spojuje například jóga, kterou mohou cvičit i začátečníci. Celkovou náladu zlepší i vhodné vybavení na tento druh cvičení – sportovní oblečení nebo speciální přímo na jógu. Pohodlná a vkusná podložka dokáže také zpříjemnit samotné cvičení.

Únava jako příznak nemoci

Někdy může únava signalizovat závažnější zdravotní problémy. Diabetes, hypotyreóza, infekce a další nemoci mohou mít jako jeden ze svých příznaků. Pokud je únava dlouhodobá nebo se zhoršuje, je důležité konzultovat s lékařem. Celkové vyčerpání organismu totiž může znamenat únavový syndrom. Příznaky trvají dlouhodobě a velmi obtížně se definují jako onemocnění.
Jak poznat únavový syndrom? Lékař musí provést podrobný rozbor životního stylu pacienta, vyhodnotit ho a nastavit pravidla pro změnu režimu.

Únava v různých ročních obdobích

Někteří lidé mohou pociťovat sezónní únavu, zejména v zimě, kdy je méně slunečního světla. Tato potíž může být vyřešena například pomocí světelné terapie a změny životního stylu. Známá je také tzv. jarní nebo podzimní únava. Příznaky jsou podobné permanentní únavě, ovšem postupně vymizí.

Trvalá únava

Pokud se únava stává dlouhodobou a přetrvávající, může být známkou vážnějšího zdravotního problému. Diagnóza a léčba mohou vyžadovat lékařskou pomoc. Je důležité příznaky únavy nezanedbávat a věnovat jim patřičnou pozornost. Změny životního stylu, péče o spánek a konzultace s lékařem mohou být klíčové kroky k překonání stálé únavy a k obnovení kvalitního života plného energie a vitality.
Buddyho newsletter

Dobré věci se dějí lidem, kteří se přihlásí k našemu newsletteru.

Přihlášením potvrzuješ, že jsi se seznámil/a se Zásadami zpracování osobních údajů.

dotazy@d-sport.cz Odpovídáme do hodiny v pracovní dny
Partneři:
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky společnosti Google.
Řazení
Filtrovat