0
CZ
Vyber si jazyk
CZ
SK
Prodejny
Přihlášení
Hledání
0 Nakrm mě

Košík je prázdný

Nepřihodíme něco?

Nejnavštěvovanější kategorie zboží

Jaký je ideální podíl tuku v těle?

22. 12. 2022
Tuk je nezbytnou součástí lidského těla. Vysoké procento tuku v těle však škodí, ovšem nedostatek tuku v těle také. Správný podíl tuku v těle je důležitý nejen pro fyzické zdraví, ale také pro vyrovnanost a zdravou psychiku. Proto se mu člověk nemá vyhýbat, ale má si v těle udržovat optimální podíl tělesného tuku. Jeho hodnota totiž vypovídá o celkovém zdravotním stavu a kondici člověka.
Hledáš ideální procento tělesného tuku pro svou věkovou kategorii a pohlaví? Bohužel přesná čísla neexistují, ale podle orientačních hodnot můžeš zjistit, jak by měl vypadat optimální stav tuku ve tvém těle a podle toho pak upravit životosprávu i pohyb.
Proč by ses měl procentem tuku zabývat a jak snížit tuk v těle? Odlišuje se vnitřní tuk a podkožní tuk? Jak se vlastně tělesný tuk měří, jaká je ideální váha a ideální BMI? Odpovědi na tyto otázky najdeš v našem článku.

Proč znát množství tuku v těle

Máš stejnou hmotnost i výšku jako tvůj známý, ale vaše těla se značně liší? Jeden z vás je hubený a druhého trápí tukové polštáře? Roli zde hraje právě poměr tuku v těle. Jeho množství ovlivňuje naše forma, pohyb, strava. Obsah tuku v těle není rozhodující pro vzhled, ale může být důležitým faktorem prevence mnoha onemocnění včetně chronických nemocí. Tuky v těle nejsou naším nepřítelem. Tvé tělo bez tuků nemůže fungovat, určité množství je nepostradatelné. Potíže přicházejí, jestliže máš v těle tuku příliš mnoho nebo naopak málo. Pokud měřič tuku zjistí vyšší nebo příliš nízké procento tělesného tuku, budeš ohrožen mnoha zdravotními problémy. O jaké potíže se jedná?

Jaké procento tuku v těle je nebezpečné

Pokud měření tuku v těle hlásí vysoké hodnoty, ohrožují tě srdeční choroby, vysoký tlak, vysoký cholesterol, cukrovka, onemocnění jater, žlučové kameny nebo potíže s dechem. Pokud výpočet tělesného tuku ukazuje nízká procenta, může být snížená imunita, špatný stav kostí, hrozí snížená plodnost nebo nemoci srdce. U žen i mužů ukazuje bezpečné procento tělesného tuku tabulka, která navíc dělí tyto přibližné hodnoty podle věku. Za zdravá čísla jsou považována rozpětí od 10 do 20% u mužů a u žen 18-28%. Vyšší i nižší hodnoty jsou již zdraví nebezpečné. Důležitou roli zde nehraje jen pohlaví, ale i věk.

Průměrné hodnoty tělesného tuku

Průměrný člověk by měl mít množství tuku v těle v tomto rozmezí:
Věk Ženy Muži
do 30 let 14-21% 9-15%
mezi 30 - 50 lety 15-23% 11-17"
nad 50 let 16-25% 12-19%
To je obvyklé procento tuku v těle. Sportovci to však mají trochu jinak. Některé druhy sportů mohou z těchto tabulek vybočovat.

A co tuky a BMI?

Určitě ses setkal s pojmy jako ideální váha podle výšky a věku, optimální váha, BMI tabulka, výpočet BMI podle věku a dalšími. BMI čili index tělesné hmotnosti slouží k vyhodnocení optimální tělesné váhy. Tabulka BMI by měla hodnotit zdravou hmotnost člověka, zásadní je zde poměr výšky a váhy u mužů i poměr výšky a váhy u žen. Zohledňuje se i BMI podle věku.
Vzorec pro výpočet BMI = hmotnost (kg) / (výška v metrech)².
Hodnoty BMI je možné roztřídit do těchto rozmezí:
Hodnota BMI Hodnocení 
méně než 18,5 Podváha
18,5 až 24,9 Normální hmotnost
25 až 29,9 Nadváha
30 a více Obezita
Podle výsledných hodnot se pak lidé dělí na jedince s podváhou, normální váhou, nadváhou nebo osoby obézní. Jenže BMI nepracuje se všemi údaji, nehodnotí celkový zdravotní stav ani metabolismus. Nezaměřuje se totiž na měření tělesného tuku, zásadní je ideální váha podle výšky. Důležitý je však poměr tělesného tuku a svalů a jejich podíl na tělesné hmotnosti. Pak se stane, že i poměrně štíhlý člověk sportovec může mít podle BMI nadváhu, protože má hodně svalové hmoty a tudíž vyšší váhu. Proto je lépe vycházet z měření tuku a svalů v těle a podle něj hodnotit jak zdraví, tak tělesnou kondici.

Všechny tělesné tuky nejsou stejné

Nechal sis změřit obsah vody v těle, svalovou hmotu i tělesný tuk, a přemýšlíš o tom, jak se zbavit tuku? Hledáš něco, co rozpouští tuky v těle? Na místě je opatrnost. S tuky v těle to není tak jednoduché, protože neexistuje pouze jeden druh tuku. Ten, který je uložen v těle, může být buď esenciální, nebo zásobní.
Esenciální je důležitý pro životní funkce, a pokud by byl odstraněn, bylo by ohroženo zdraví člověka. Je uložen v různých orgánech, kostní dřeni a také nervových tkáních. Chrání orgány a u žen ovlivňuje schopnost reprodukce. Právě proto mívají ženy tohoto tuku více.
Je více způsobů, jak se počítají procenta tuku v těle, ale uvádí se cca 4% váhy u mužů a cca 12% celkové váhy u žen. Zásobní tuk poslouží jako zásobník energie, a jestliže člověk přijímá stravu v takovém množství, že přebývá energie a není vyvíjena pohybová aktivita, tuk se ukládá.
A navíc existují další typy tuku, bílý, hnědý, viscerální a podkožní. Hlavními typy jsou tuk podkožní a viscerální.

Estetický nebo zdravotní problém?

Vidíš na svém těle válce tuku, které jsou uložené pod kůží? Pak se jedná o podkožní tuk, který je sice neestetický, ale není nebezpečný, i když je ho nadbytečné množství. Funguje jako izolace pokožky, je uložen mezi svaly a kůží. Pokud by tělo nemělo dostatek potravy, zásobuje se energií právě z tohoto tuku. Protože většina lidí hladem netrpí, je tento tuk příčinou nadváhy.
Jak se zbavit podkožního tuku nebo obecně jak snížit tuk v těle? Klasická rada – zdravější životní styl, dostatek pohybu a spánku. K lepší postavě i zlepšení nálady dopomůže sport. A aby tě sport více bavil, určitě si pořiď kvalitní sportovní vybavení. Funkční sportovní oblečení, moderní sportovní obuv zaměřenou na jednotlivé druhy sportu a užitečné doplňky ti dopomohou také k vyššímu sebevědomí.
Mnohem obtížněji se člověk zbavuje viscerálního neboli útrobního tuku. Ten se nachází hlavně v břišní dutině a v okolí důležitých orgánů. Zvyšuje se tak riziko závažných onemocnění, cukrovky, infarktu nebo srdečních a cévních onemocnění.
Jak se měří viscerální tuk?
Hodnoty získáte měřením obvodu pasu, kde ženy mají rizikovou hodnotu při více než 80 cm a muži více než 94 cm. Na váhu by útrobní tuk neměl mít více než 1-9 kg. Pokud jsou hodnoty vyšší, je potřeba zaměřit se na to, jak se zbavit tuku v těle. Nejlepší způsob, jak shodit tuk, je stanovit si cíl a způsob jeho dosažení konzultovat s odborníky na zdravou výživu a pohyb. Vyzkoušejte třeba Hiit cvičení nebo Tabatu.
Buddyho newsletter

Dobré věci se dějí lidem, kteří se přihlásí k našemu newsletteru.

Přihlášením souhlasíš se zpracováním osobních údajů.

Řazení
Filtrovat